lunes, 29 de julio de 2013

Den HVITE ELEFANTEN er fortsatt i beste velgående!

For et år siden skrev vi om den nye fly-tomme flyplassen som ble bygget bare 60 km nord for den internasjonale lufthavnen i Valencia.  Siden har krangel og skittkasting gått for fullt, men noen fly har ingen sett ennå. Ennå en gang:Fjellregelen  for flyplasser: Før du bygger flyplass så se hvor mange store flyplasser det er i nærheten og se hvor mange personer  i området som vil ta fly fra din plass! Og hvor skal du fly for å hente turister?
Og vil disse fly til din plass? Enkel reguladetri: Turister må ha en grunn til å ville komme! Attraktivt, - er nøkkelordet! Spesielt og fint.  Husk: DET ER INGEN SKAM Å SNU!

Skandinaviske politikere har ikke den personelige makt til, på egen hånd, å bygge flyplass som et monument over sin egen fortreffelighet. Gro Sin Lufthavn! Willoch Sin Flyplass!  Heldigvis har vi ennå i Norge protest-tog og folkeopinion.


MOT i brystet, vett i pannen......
Vanlige folk i Castillon har tydligvis mere vett i skallen enn sjefen! Her er noen uttalelser fra et spansk radioprogram som ble sendt nylig; - uttalelsene er annonyme:
PR. En 78 år gammel pensjonist sier. 
Tenk at jeg var redd for all støyen fra flyene! Her er det fremdeles så stille som i graven. Leste i EL PAIS at hele rullebanen må graves opp igjen. Det høres sprøtt ut. VP. En 48 år gammel lærerinne: Vanskelig å forklare elevene om denne saken. En blanding av stormannsgalskap og korrupsjon! Samme som Gürtel korrupsjonen i Valencia!  AS. 35 år gammel taxisjåfør: Det er lett å bruke skattebetalernes penger på slikt sludder. De burde vært satt inn hele gjengen! Den skulpturen burde han betale for sjøl. Ikke er den noe fin heller! Sier fru OG indignert.
Jeg bor i Castillon og når jeg skal fly drar jeg til Manises. Kort og greitt. Det er galskapk å bygge flyplass her ute.” sier JV. som ofte bruker  fly i jobben sin.

Her er noen triste tall:
150 millioner Euro har den kostet hittil denne flytomme flyplassen. Arkitektens honorar var  kun 11 millioner Euro, og onde tunger sier at han også venter på betalling.  30 millioner Euro er hittil blitt brukt på reklame.
Av de 48 regionale flyplasser som ble bygget  rundt i Spania de siste 20 åra, går kun 11  med overskudd, så her snakker vi om 36 hvite elefanter utenom Castillon Lufthavn. Hvor pokker er det blitt av kontrollen!?

Lysner det for flyplassen?
Sjefen for Aerocar selskapet bak Castellon Lufthavn  har søkt myndighetene om å få godkjenning for mindre fly og dette ser ut til å gå i orden.  De er i kontakt med Ryan Air som vil sette opp ruter fra/til Castellon.  Wizz Air flyr på Østeuropa og Russland. De er også interessert.Det samme gjelder billigselskspet Jet2 som flyr fra Leeds, England. Kommer de igang med dette så kan det kanskje være en begynnelse! For  at det snart bør begynne å fly noen her er iallfall sikkert! Paco Such, sjefen for det private selskapet, som hadde kontrakt for å drive Castillon Lufthavn de neste 50 åra,  saksøker nå regjeringen i Castillon. De brøt nemlig kontrakten og for dette vil Paco Such ha 80 millioner Euro i erstatning.

Skulpturen som viser veien!
Denne nye skulpturen,  satt opp utenfor terminalen,viser to fly som tar av; - et fra toppen av skulpturens hode  hodet og et fra skulpturens venstrehånd. Kunstverket er tilegnet Carlos Fabra; - den tidligere provinspresidenten. Det var han som fikk ideen om å bygge flyplass her! Stasen er hele 25 m høy og veier 2 tonn! Skulle ha kostet 320.000 Euro, men er blitt 127.000 Euro dyrere enn beregnet. . Da skulpturen ble avduket kom en tørr kommentar fra pressen om at de to flyene som sitter oppe på skulpturen antagelig ville bli de eneste fly som noengang ville fly på Aeroporto  Castillon. Skulpturen minner om Tove Janssons Mummi Troll, og stikker ettertenksomt  fingeren i munnen .

Billedhuggeren forsvarer sitt mesterverk som har fått hard kritikk. Her har jeg laget en hilsen til flyplassen og til mannen bak den, Carlos Fabra, sier kunstneren, Juan Ripollés, Skulpturen har flere lag, og gir et bilde av hele utviklingen pluss presidenten selv. Kunstneren forklarer at det her er mye symbolikk og fantasi.
Regningen vil bli betalt av selskapet som driver Castillon Flyplass. Sjefen for dette selskapet er også..... Carlos Fabra. Kunstneren tror at skulpturen etterhvert vil bringe flere fly til Castellon. Men onde tunger forteller at Juan Ripollés fremdeles venter på å bli betalt for jobben!  Og så har skulpturen begynt å ruste og det gjør overflaten mindre pen.
Vel, blir det ikke noe sving på denne flyplassen  med det første så ruster vel flere ting etterhvert.
En slik plass som står tom forfaller raskt.

0 comentarios :

Publicar un comentario