lunes, 16 de junio de 2014

Folk jeg møtte på veien


En søndag mens vi sitter på Texas Bar i Calpe; -  hører på god blues, rock og countrymusikk og spiser texmex mat, merker jeg at én av dem som spiller er i en klasse for seg. Sammen med en felespiller drar de den ene låten etter den andre i et eminent samspill som gjør at du glemmer tid og sted. 
Johnny Cash eller Hank Snow er det jo ikke, men å kunne høre en slik kjent Country & Western
sanger,  velkjent i Norge, Europa og USA. NEI,  det skjer ikke hver dag på lille Texas Bar!  De to gjorde denne søndagen til et ekstra godt minne! Tilhørerne var fra seg av begeistring, -  alle femti av dem!
Og slik var det at jeg traff på Steff Nevers, en internasjonal Country og Western  sanger med ekte Bluegrass som spesialitet. Steff Nevers er vant til å spille i store konsertsaler og på countryfestivaler og har fans fra Barcelona til London og Nashville, USA. Dette er nesten nok til å klype seg i armen!

En internasjonal kjent Country-Sanger.
Steff Nevers  har allerede spilt inn flere CD´s. Han har vært i Nashville, USA og spilt inn plater med de helt store C&W gutta, - opptrer i England, Frankrike og Tyskland; - pluss naturligvis på konserter i Norge. Og fordi kona hans har leddgikt, er de her i varmen når det er kaldt i Norge.  Vi jobber nå med å få Steff til å kjøre en Country og Western kveld på  Pavarotti i Albir og regner med at dette vil gå i boks rundt oktober i høst.
Det som slår deg når du sitter og prater over en øl er at Steff overhode ikke er høy på pæra. For dette er, tross alt, en anerkjent, internasjonal artist, nominert til Spellemannspris og Gullplate og med flere CD´r på markedet.   
Steff Nevers begynte a spille med bestefaren sin da han var liten. Ble tidlig fascinert av Countrymusikk og hørte på de store gutta som The Nitty Gritty Dirt Band, Alan Jackson og Garth Brooks. .

Vi lar ham fortelle om starten:
Jeg er utdannet i klassisk gitarspill, men så gikk jeg over til spille i et Rockebilly band. En dag var det noen venner som hørte meg og sa at jeg så absolutt burde begynne å synge og spille Countrymusikk. Jeg ble grepet av dette og gikk på nettet for å høre og lære. En helt ny verden åpnet seg for meg! Denne musikken er egentlig ekte folkemusikk med tekster som er vel verdt å høre på. De er jordnære og levende. Etter hvert så startet vi et Country og Western Band og jeg lærte meg å spille banjo. Så fikk jeg for meg at jeg ville spille inn ei plate. De andre i bandet var mer interessert i å spille lokalt, men jeg fikk lånt penger og dro til Nashville, USA i 2007. Her fikk jeg en skikkelig bra mottagelse.
De hjalp meg til å få tak i noen av landets beste C&W musikere! Brent Mason på gitar, Paul Franklin på stålstrengegitar, Rob Hajacos på fele og Eddie Bayers på trommer, for å nevne noen. Med  denne gjengen, som alle hadde fått Grammy og CMA priser, satte vi igang med produksjonen av min første plate! Etter at jeg hadde spilt inn plata og kommet tilbake til Norge så ble det Gullplate på ei uke og det var kun forhåndssalget!

En tur til Dreamland?
Det var litt utrolig det hele. Jeg kjente en type som jobbet i musikkbransjen og spurte om jeg kunne sende ham plata mi. Ja det må du gjerne, sa han. Send plata så hører jeg på den over helgen og så får du svar i løpet av uka.
Så sendte jeg ham noen låter på internett. Etter  fem  minutter så ringte han, ikke i løpet av uka! Dette er vanvittig bra, sa han. Dette er for stort for meg, dette fortjener et internasjonalt  market. Har en bekjent i  Universal Music og han kan hjelpe deg. Send plata til ham og hils fra meg.
Og det gjorde jeg. Sendte inn plata på torsdag og på mandag ringte Universal Music: Er det virkelig du som synger, sa han. Dette er skikkelig bra, vi må komme sammen. Og da vi gjorde det fortalte han at du kan telle på én hånd hvor mange det er som får plata si godkjent ved bare å sende den inn. De ville kjøre en stor kampanje og markedsføre plata på skikkelig vis. Og det gjorde de til gangs.  På TV2 fikk jeg en svær kampanje som gikk en hel måned. Og som jeg fortalte så gikk plata til gull. Flere internasjonale plateselskaper ble interessert og den kom ut i Tyskland og Holland. Etter denne plata ble jeg engasjert for å dra på turné med den kjente Country & Western stjernen  Toby Keith. Vi spilte i England, Sverige, Danmark og Norge. Og etter det ble jeg nominert til Spellemannsprisen. Og året etter samlet jeg sammen den samme gjengen  med elitemusikere i Nashville, USA og spilte inn plate nummer to. Halvparten av låtene skrev jeg selv, forteller Steff Nevers. Jeg prøver å ta opp de nære tingene og skrive om dem.

Nashville.
Nashville er hovedstaden i staten Tennessee i USA. Denne staten ga opprinnelsen til flere typer musikk, som Blues, Rockebilly, Rock and Roll og Country and Western. Man kan si at hele USA´s  nasjonalmusikk kommer fra dette området og Appalache-fjellene. Her er denne musikken spilt i meget lang tid.
Historien forteller at denne fjellkjeden var bebodd av tøffe typer som var glad i felemusikk og moonshine.(hjemmebrent). Og denne musikken spilte de i Nashville fra radioens første tid i 1925! Det var forsikringsselskapet Accident Insurance som sponset Grand ol´ Opry og det ble snart USA´s mest populære Country og Western program, - hørt over hele USA og store deler av Canada og Mexico. senteret er i full drift den dag i dag.  Her er bygget en svær sal med plass til hundrevis av C&W fans som kan sitte i ro og mak og høre på sin favorittmusikk.

Country and Western og Køntry.
Siden stefaren til Steff er amerikaner har han snakket engelsk med far helt fra han var liten og blitt to-språkelig. Noe som er en fordel, når du skal synge på engelsk. Norsk køntri er ikke Steff så begeistret for, særlig når den blir blandet med dansebandmusikk. Han forteller at man nå har introdusert en ny type musikk i Norge: Dansebandkøntri. Som han sier: Amerikansk Country and Western er ekte folkemusikk med innslag fra franske, irske og skandinaviske viser. Disse tre er blandet sammen og resultatet er blitt en ekte amerikansk folkemusikk. Slik musikk spilte Hank Willians, Bobby Bear og Johnny Cash og det er denne musikken Steff vil bringe videre. ”Ikke alltid bra å forbedre det som allerede er godt!” sier han.

Og så skal  Steff sammen med Mark og Liz dra en låt og vi sier takk for praten på Texas Bar.

0 comentarios :

Publicar un comentario