viernes, 26 de septiembre de 2014

Gibraltar mye å se på bare noen kvadratkilometer


En engelsk kuriositet på 1.2 x 6 km med en internasjonal  flystripe som krysser hovedveien og fotgjenger-overgangen til Spania! Derfor må all trafikk stoppes under landing og take off! Når du er kommet over flystripa ser du den store klippen rett forut og da er det bare å navigere etter den. Men først må du gjennom passkontroll og kontrollspørsmål. Deretter spasérer du rundt ti minutter og er da på torget  The Grand Casamates Square. Her begynner shoppinggata og den har  litt av et utvalg i alt fra klær, sko, parfyme, lærvarer, fotoutstyr, datamaskiner, fjernsyn og video, vin, brennevin og sigaretter pluss hva ellers du kunne tenke deg. Gibraltaer er tax-free, men husk at du skal gjennom den spanske tollen og de er ikke glade i Gibraltar.
Det er fint å gjøre innkjøp her og du kan spise et godt måltid med roastbeef, biff  eller fish and chips. Hvis du er nostalgisk på kolonivarer så har de et stort supermarket, SAFEWAY, som har det meste fra indiske krydderier, engelsk Cheddar ost,  Ginger Ale,  Skotsk shortbread og  mye annet godt.  Det meste finner du i dag hjemme på Costa Blanca, men det er turen og atmosfæren i nesten Gamle England som er så koselig.
Skal du veksle, får du den beste kurs ved å veksle dine Euro i banken på Gibraltar.

Krangel om Gibraltar
Så ofte i disse dager står det å lese om bråk over Gibraltar, om time-lange bilkøer, om spanske orlogsfartøyer som åpenlyst bryter grensen til Gibraltar, om politikere som  pisker opp stemningen og om spanskekongen som ringer opp Dronning Elizabeth og kjefter.  Det er blitt vanskelig for de spanske myndigheter å akseptere det faktum at nesten hele Gibraltars befolkning ønsker å fortsette å leve under britisk flagg. Men slik er det bare!
Husk at for å entre Gibraltar trenger du gyldig pass.  
Gibraltar har vært under mange herrer fra Fønikerne rundt 900 år f. Kr. og videre under herredømme fra Carthagena og Rom. Etter at romerriket kollapset, regjerte bl.a. Visigoterne over den Iberiske halvøya til en stor del av denne ble  erobret av Maurerne i 711 e. Kr.  Gibraltar har vært under engelsk herredømme i rundt 300 år og selv om spanierne gjør forsøk på å få tilbake The Rock så virker dette helt forgjeves.
Gibraltars grunnlov gir dem nesten fullstendig selvstyre. De har et demokratisk ”parliament” som velges for fire år. Regjeringen har ti medlemmer  pluss  guvernøren som representerer Gibraltars statsoverhode, Dronning Elizabeth II.

Berberapene på the Rock
Forer du apene på Gibraltar kan du risikere en mulkt på opp til Euro 4.000. Gå ikke for nær apene og  pass deg! -  for vips! så tar de solbrillene dine og slenger dem ned bergskrenten! Det fortelles at i 1950-åra ble apene syke og man var redde for at de skulle dø ut. Winston Churchill som den gangen var statsminister i England foreslo at de skulle innføre en del hannaper fra Nordafrika. Han mente at det var innavl som var åsaken til at apene var så svekket. Ja, statsministeren hadde rett han, og alle Berberapene har trivdes  bra siden.  Legenden om The Rock sier at når apene forlater Gibraltar, da er det slutt på kronkolonien også. Men i dag lever rundt 250 aper på toppen av klippen og  har oppvisninger for turistene. Disse apene, Macaca Sylvanus, er den eneste koloni med fri aper som lever i Europa. 

Et kulturkonglomerat
Borgerne har også sin egen pengeenhet: Gibraltar-pundet; - og de har sin egen regjering. Befolkningen er en herlig blanding av indere, nordafrikanere, spaniere og briter. De har sin egen fargerike dialekt.  Gibraltar har sine egne politimenn, Bobbies og sine egne dobbelt dekker busser.
Vil du bli over på the Rock så finnes det flere bra hotell, pluss billigere og bra hotell i La Linia, den spanske byen som ligger like inn på grensen.
Her er noen hotell og restauranter på Gibraltar som har fått hederlig omtale. Du finner dem på nettet under TripAdvisor.


3 comentarios :

Jeg AMANDA KARIPETRA bor i USA, har jeg lider av Herpes, for mange år, periode på 7 år, uten herding. på en trofast dagen jeg så en artikkel på internett ble en kvinne snakket om legen ISE og hvordan dette Legen kurert henne permanent av HIV. Jeg kontaktet ham via hans e-post: ISESPIRITUALSPELLTEMPLE@GMAIL.COM og fortalte ham om min sykdom. Dette rist mannen kurert min Herpes infeksjon sykdom. Han sendte meg urtemedisin som helbredet meg helt. I dag I`m living lykkelig og fri for herpes. Jeg hadde konkludere på mitt sinn at det er ingen kur, er han eier og grunnlegger av ISE Herb Research Centre [IHRC] Dr .ISE har kur for HIV, Zika, HPV, astma, diabetes, syfilis, lav sperm telle, kreft, galskap, hepatitt, bakterier og parasittinfeksjon og annen beslektet virusinfeksjon. Han hadde tilbringe 15 år i utøving spiritisme, konsulenter, med urter og åndelige midler for å kurere sykdom over hele verden. Den viktigste grunnen til at jeg skriver dette vitnesbyrdet er å informere hele verden om hans store gjerninger, og han er en Herbal Doctor som kan kurere dødelige sykdommer. Han er også en stor spell caster jeg ikke hadde se noen lege så kraftig som dette rist mannen, hadde han redde mange liv. Du kan kontakte ham via; ISESPIRITUALSPELLTEMPLE@GMAIL.COM

Jeg AMANDA KARIPETRA bor i USA, har jeg lider av Herpes, for mange år, periode på 7 år, uten herding. på en trofast dagen jeg så en artikkel på internett ble en kvinne snakket om legen ISE og hvordan dette Legen kurert henne permanent av HIV. Jeg kontaktet ham via hans e-post: ISESPIRITUALSPELLTEMPLE@GMAIL.COM og fortalte ham om min sykdom. Dette rist mannen kurert min Herpes infeksjon sykdom. Han sendte meg urtemedisin som helbredet meg helt. I dag I`m living lykkelig og fri for herpes. Jeg hadde konkludere på mitt sinn at det er ingen kur, er han eier og grunnlegger av ISE Herb Research Centre [IHRC] Dr .ISE har kur for HIV, Zika, HPV, astma, diabetes, syfilis, lav sperm telle, kreft, galskap, hepatitt, bakterier og parasittinfeksjon og annen beslektet virusinfeksjon. Han hadde tilbringe 15 år i utøving spiritisme, konsulenter, med urter og åndelige midler for å kurere sykdom over hele verden. Den viktigste grunnen til at jeg skriver dette vitnesbyrdet er å informere hele verden om hans store gjerninger, og han er en Herbal Doctor som kan kurere dødelige sykdommer. Han er også en stor spell caster jeg ikke hadde se noen lege så kraftig som dette rist mannen, hadde han redde mange liv. Du kan kontakte ham via; ISESPIRITUALSPELLTEMPLE@GMAIL.COM

I was diagnosed of herpes 3 years, and ever since then i have been taking treatment to prevent outbreaks, burning and blisters, but there was no improvement until i came across testimonies of Dr. VOODOO on how he has been curing different people from different diseases all over the world, then i contacted him. After our conversation he sent me the medicine which i took according to his instructions for up to 2 weeks. After completing the medication i went back to my doctor for another test and the virus was all gone and i was completely cured, since then i have not had any signs of outbreak. I'm so filled with joy. With herbal medication Herpes Virus is 100% curable. I refer Dr VOODOO to everyone out there with the virus Email: voodoospelltemple66@gmail.com Add Dr voodoo on whatsApp +2348140120719

Publicar un comentario