jueves, 15 de mayo de 2014

Sløseri og svindel


Guardia Civil har raidet  hovedkvarteret til ADIF i Madrid, selskapet som har ansvaret for jernbanens infrastruktur   på leting etter bevis for underslag i forbindelse med byggingen av AVE høyhastighetstrute mellom  Barcelona og Madrid. Ni personer ble arrestert , inkludert ledere på ADIF og CORSAN , et selskap som organiserer arbeiderne.

Denne etterforskningen har fått navnet  ”Operasjon Yogui” og  finner sted samtidig i Madrid og Barcelona.  Blant de arresterte er  infrastrukturforvalteren på ADIF som  angivelig var ansvarlig for prosjektet med å legge nye spor på stasjonen  La Sagrera , nord for Barcelona. Påtalemyndigheten mistenker et underslag opp mot 6 millioner euro. (50 mill. NOK) Ifølge kilder innen påtalemyndigheten, ga infrastrukturforvalteren  klarsignal til CORSAN om å fakturere en pris som var mye høyere enn hva selskapet faktisk skulle bruke. Etterforskerne prøver   å finne ut om ADIFs ledere mottok bestikkelser for å la CORSAN få overfakturere sine oppdrag.  Den nevnte infrastrukturforvalter har tilsynelatende fått betalt en skiferie i Aspen, Colorado for seg og sin familie. ”Operasjon Yogui” begynte for over et år siden  etter at en entreprenør klaget på påståtte uregelmessigheter i måten AVE prosjektet ble kjørt.  
En dommer beordret avlytting av mistenktes samtaler, noe som til slutt førte til arrestasjonene. Denne saken er bare et eksempel på hvordan EU-penger har blitt sløst bort i Spania de siste årene. Matet med europeisk finansiering, har landet bygget unødvendige flyplasser og høyhastighetstogbaner som brukes av svært få passasjerer. Mellom 2004 og 2013 mottok Spania 20,5 milliarder euro (170 milliarder NOK)  fra EU-systemet øremerket for transportinfrastrukturen.  Av dette gikk nesten 7,5 milliarder euro til AVE toget. Et godt eksempel på sløseriet er serien av jernbanetunneler som blir bygget i Pajares, et fjellområde i Asturiasregionen. Tunnelene, ment for AVE, har allerede slukt mer enn 3 millarder euro og noen åpningsdato er fortsatt ikke i sikte. Problemene skyldes inntrenging av store mengder vann fordi arbeidene ble slurvete utført. Kontrakten for prosjektet ble tildelt allerede i 2003 og hadde en ramme på 1,8 milliarder euro.  En talsmann for ADIF  sa at dette  ikke var tiden for å fordele skyld , og at andre land har hatt lignende problemer med sine egne prosjekter. Han unnskyldte seg  også med at Pajares representerer et av de største og tøffeste ingeniørprosjekter i hele Europa. ADIF ventet med å bestille en rapport om grunnforholdene til etter at prosjektet var igangsatt. Men allerede i 1986 forelå det en annen rapport som advarte om at området består av porøs berggrunn som lar regnvannet sive gjennom.  Sporene har ennå ikke blitt lagt, noe som betyr at kostnadene for hele prosjektet vil stige til over  3.5 milliarder euro.
EU-kommisjonen, som bidro med  724 millioner euro til Pajaresprosjektet stiller nå spørsmål om overskridelsene. EUs kontor mot svindel har allerede anbefalt at EU ber Spania  tilbakebetale 250 millioner euro av beløpet.  Pajares er trolig det verste eksempelet på en lang liste over mislykkede offentlige byggeprosjekter som inkluderer to øde flyplasser i Castellón og Murcia og  AVE til Extremadura, med strekninger som går til ingenmannsland og som jernbaneteknikere privat har kalt” AVE av Okavango,” med  referanse til den afrikanske elven som renner ut i Kalahariørkenen. ”Det smerter meg å si det, men Pajares er den største miseren i spansk ingeniørkunst siden Ribadelagodammen», sier en geolog, med referanse til den skjebnesvangre byggingen av en demning som brast og oversvømmet landsbyen Ribadelago  i Zamora  i 1959.

0 comentarios :

Publicar un comentario