jueves, 15 de mayo de 2014

Oppskrifter


Olje i matlaging

Bakt løk til fisk eller kjøtt


Godt tilbehør til grillmaten, som du selvfølgelig da har mørnet i god olivenolje med gode urter og krydder. 

5 løk, skåret i 3mm tynne skiver
100 g sukker
Havsalt, finmalt
Pepper
2 dl balsamico eddik
½ dl ekstra virgin olivenolje

Stekes i 180 grader i 30 minutter. Ha bakepapir i ovnspannen. Fordel løkskivene i stekovnspannen. Dryss over sukker, sukker, salt og pepper. Hell over eddik og olje. La løken surre i ovnen i 30 minutter. Ta ut og snu godt all løken med treskje. Stek videre til all løken er mørkerød og smaker søtt og godt, samtidig skarpt. 


Ingredienser

Kylling - og kalkunfilet
Hvitfisk filet
Lammestek
Svin
Klippfisk
Kalkun, hel
Vilt
Potet
Olivenolje
X
X
X
X
X
X
X
X
Salt/pepper
X
X
X
X
Om nødvendig
X
X
X
Saft fra sitron

X

X

X
X

Appelsin juice
X

X





Hvitløk
X

X
X

X
X
X
Løk

X


X
X


Rosmarin
X

X




X
Timian

X
X




X
Basilikum







X
Rød paprika
X

X
X


X

Gul paprika

X


X



Grønn paprika



X
X



Tomater

X


X


X
Honning


Etter 30 min.



Etter 30 min.


Svart oliven




X

X
X
Laurbærblad






X

Pre-kokte poter i små biter




X



Tid i marinaden
1 time i kjøleskapet
1 time i kjøleskapet
1 døgn i kjøleskapet
1 time i kjøleskapet
Kok 5 m.i laurbær
blad. Bytt vann 3 ganger. Ta bort skinn og bein.
1 døgn i kjøle skap
1 time i kjøleskap
Skjær i små biter eller tynt skiver
Tid i ovnen
40min. 200 grader
12-15 min. 200 grader
60 min. 180 grader
40 min. 200 grader
25 min.180 grader
50 min. 180 grader
40 min. 180 grader
40 min. 200 grader
Serveres med
nykokt ris
- sesongens grønnsaker

-nykokt ris med brokkoli
-stekt spinat
-potet pure

gratinerte poteter
-mais suffle
-sesongens grønnsaker

-Nykokt ris med rosiner
-pasta
-sesongens grønnsaker

-Dampet brokkoli
-nykokt ris

nykokt ris
-gresskar pure
-grønnsaks suffle

Gratinerte poteter
-stekt sopp
-gulrot eller løk suffle

-kylling
-koteletter
-entrecote



0 comentarios :

Publicar un comentario