jueves, 1 de mayo de 2014

Åge Folkestad: Fyrverkeri med høy suksessfaktor

For fjorten år siden startet Åge Folkestad en beskjeden restaurantdrift i et gammelt hus i Altea. I dag er  både mannen og Casa Vital i gamlebyen blitt et begrep. For Åge Folkestad er en allsidig kar som ikke går av veien for å danse flamenco for gjestene sine. Eller man treffer på ham på kirkeplassen foran en forsamling på en av hans guidede byvandringer. Og husets vin fra egen bodega er ikke lenger bare forbeholdt gjestene. Nylig ble han også vinimportør til Norge.



Men skal ikke være lenge i området før hans navn dukker opp på folks lepper.
Det er heller ikke rart, for mannen er intet mindre enn en fargeklatt.
Han tar i mot foran restauranten i hjertet av gamlebyen. Foruten restauranten rommer Casa Vital Folkestads bolig. 
-Der oppe på toppen bor jeg og datteren min Thea, sier han og peker oppover det smale og typisk spanske, hvitkalkede huset som ligger i en like typisk spansk gate. 
Han fyker litt frem og tilbake mellom intervju og gjester.
 Denne solrike dagen er restauranten godt besøkt. Så har han også en terrasse med 180 graders utsikt fra Calpe til Benidorm.
Det er her han danser flamenco for gjestene når det er duket for under-holdning. Til stor glede for gjestene. Vet man ikke bedre, kan man like gjerne ta ham for å være en spansk flamencodanser ut ifra skikkelse og farger. Faktum er at han engang var en norsk lærer. Men det var før han fikk nok av dårlig vær.

Rømte fra regnet
Åge Folkestad praktiserte tidligere som lærer ved Steinerskolen i Bergen. Men en dag fikk han altså nok. Ikke av elever, men av det bergenske regnet.
-En  regntung dag gikk jeg over Torgallmenningen i Bergen. Da hadde det regnet i tre måneder i strekk. Det var så grått og trist at jeg tenkte at nå var nok mer enn nok!
Så jeg spurte meg selv: Hva har lyst til nå, Åge?
Jeg er eventyrlysten, jeg liker å reise og oppleve nye ting. Og ikke minst ønsket jeg å bytte ut gråværet med sola! 
Han viser frem bordbrikken som kunstneren Roar Telnes har illustrert.
-Dette er meg, sier han og peker mot en av figurene på brikken som ganske riktig viser en kar på spranget.

-Hvorfor Spania?
-Jeg vurderte også Frankrike og Italia. Men i min pure ungdom var jeg i Guatemala på språkskole. Der lærte jeg spansk. På grunn av språket falt valget på Spania. 
Slik havnet jeg i Altea, hvor jeg kjøpte dette huset.
Kort fortalt ble elevpultene byttet ut med bord for restaurantgjester. Folkestad hadde funnet det perfekte sted for restaurantdrift, mente han.
-Jeg startet med fem bord og elleve stoler, forteller han. 
Bordene og stolene står på fortauet fremdeles, men med den store terrassen har han plass til langt flere. Det er også fra denne terrassen gjester og andre skuelystne kan se han i full vigør, dansende flamenco. 
Selv om han har funnet sitt paradis og levebrød i Altea, sier han at han savner den norske naturen og av den grunn tar turen to ganger i året. 

Historiefortelleren
Noen dager etter intervjuet treffer Aktuelt Magasin på ham oppe på kirkeplassen foran en forsamling nordmenn. Han er ivrig er i gang med å berette om kirkens og plassens historie.
Guidingen tar han seg av selv. For den allsidige sunnmøringen har satt seg godt inn i spansk historie. Og etter å ha hørt på ham en stund, oppdager man fort at læreren i ham er der fremdeles. Han er en god formidler og har publikum i sin hule hånd.

Sunnmørsk gründerånd
Åge Folkestad har en genuin interesse for vin. Som seg hør og bør for en ekte entusiast har han egen bodega. Her har han utviklet tre viner. Nå blir disse å finne i Vinmonopolets hyller.
Vineventyret startet for fire år siden da han lanserte sin egen vin i i forbindelse med Casa Vitals 10-års jubileum. Denne vinen ble senere husets vin. 
- Det var faktisk en av kundene mine som mente at den var god nok for salg også i Norge.
Så jeg bestemte meg for å dra på turné i gamlelandet for å få introdusere den overfor restaurant-bransjen.

Turné?
-Ja, flamencoturnè, sier han fort og som den selvfølgeligste sak av verden.
-Jeg og en importør dro til elleve steder langs kysten i Norge for å markedsføre den innen bransjen. Men så fant jeg ut at jeg like godt selv kunne tjene de pengene som importøren tjente! Den 15. juni i fjor fikk jeg lisens til å drive eget importfirma og nå er jeg havnet i bestillingsutvalget til Vinmonopolet med tre viner: Rødvin, hvitvin og roser.
I en alder av 44 år er dermed Åge Folkestad restauranteier, arrangør av byvandringer, vinprodusent og importør. Energibunten fra Ålesund lever så absolutt opp til navnet til sitt Casa Vital. Og han har greid det kunststykket  å skape merkevare av seg selv. Ved å være nettopp seg selv.

0 comentarios :

Publicar un comentario