jueves, 19 de septiembre de 2013

Jobbtørke for spanske sykepleiere

Flere spanske sykepleiere går nå på norskkurs gjennom Casa Nordic. De håper å lære språket så godt at de kan finne seg sykepleierjobber i Norge.


Beatriz Barrio ble ferdig sykepleier for ett år siden. Hun har vært arbeidsledig siden februar. Pedro Perez er intensivsykepleier. Av og til jobber han frivillig for spanske Røde Kors, ellers har han vært uten jobb siste året. Maria José Mateos er en erfaren sykepleier, men det siste halve året har heller ikke hun kunnet finne jobb, bortsett fra noen helgevakter av og til.
Aktuelt Spania møtte de tre på Solgården der de tilbrakte dagen med å praktisere norsk. Alle tre vil helst jobbe og leve i hjemlandet, men arbeidsledigheten presser dem ut av landet.
    Situasjonen er vanskelig enten jeg får jobb eller ikke, sier Beatriz. – Dersom jeg får jobb, må jeg flytte fra familie og venner og integrere meg i Norge.  Hvis jeg ikke får jobb, har jeg ikke noe meningsfullt å gjøre her.
Hun er sint på de korrupte spanske politikerne. – Men det er ikke bare politikerne som stjeler, svarer Maria José. – Nå er det flere samfunnsaktører som er uærlige.
Hun håper å få jobb i Norge, men ektemannen og barnet må foreløpig bli igjen i Spania.
 - De kan komme senere, og kanskje kan jeg realisere drømmen om å videreutdanne meg som barnesykepleier i Norge, legger hun til. 
    Norge vil gi meg langt bedre jobb – og karrieremuligheter, sier Pedro. - Dersom jeg blir godt integrert, kan jeg hende jeg blir der.
    Vi drømte aldri om at vi ikke skulle få jobb som sykepleiere her etter endt utdanning, sier Beatriz. De andre to nikker samtykkende.
Bildetekst: De tre, fire siste årene har det blitt svært vanskelig å få jobb som sykepleier i Spania forteller sykepleierne, Beatriz, Maria José og Pedro. De håper de vil finne jobber i Norge.
 

0 comentarios :

Publicar un comentario