martes, 3 de septiembre de 2013

Om å ta bevisste valg

Jeg håper alle har hatt en fin sommer er tilbake i vante rutiner igjen.
Denne gang vil jeg starte innlegget med et spørsmål; Når dere
handler, tenker dere før dere griper tak i matvarene? Hvor maten kommer fra og hva den inneholder av konserveringsmidler og kunstige stoffer?
Jeg skal være den første til å innrømme at jeg ikke alltid har vært like bevisst.  Det startet med mat, men under min første graviditet ble jeg oppmerksom på all giften som puttes i kosmetikk også. Jeg ville ikke at noe skulle trenge igjennom hud og overføres til barnet i magen så derfor ble alt av deodoranter, kremer, shampoo og sprayer byttet ut med det naturlige.  Uten bly, aluminium, parfyme, homonhermere og andre skumle ting.

Jeg har de siste 10 årene vært veldig nøye med hva jeg kjøper av mat, og dette ble forsterket etter at jeg fikk ansvar for mine to små jenter. Kommer jeg over lokalt og økologisk blir jeg veldig glad, da maten er som regel mer næringsrik. Dessuten føles det godt å støtte opp under lokale spanske bønder og slaktere.
Et dyr på gården i sin vante og rolige omgivelser gir sunnere kjøtt enn de dyrene som lever under konstant stress og ender opp i en vakumpakke i kjøttdisken.

Det er ihvertfall jeg overbevist om.

Dere har sikkert lagt merke til at mange plastartikler kommer med et klistremerke hvor det står “BPA free?” BPA står for Bisphenol A og er et fargeløst stoff som brukes til å lage plast. BPA er kontroversielt fordi det utøver svake men påvisbare hormonlignende egenskaper. Med andre ord, ikke bra!
Mange tenker sikkert “ja, men det er jo så lite og så sjeldent jeg kjøper kjøtt på butikken at det har vel ingenting å si?”
Vel, da tenker jeg at man får kanskje i seg gift fra andre kilder også:

Hva med sprøytede grønnsaker og frukt?
Hva med kosmetikk fullt av giftige stoffer?
Hva med deodoranter som blir brukt daglig?
Hva med klor i vannet?
Hva med kunstige søtstoffer i tyggis og annet?

Hvis man inntar bare litt av disse tingene daglig blir den kumulative mengden større enn man er klar over.

Magasinet skrev om dette tidligere i august, og informerte oss om at i Norge:
- blir kyllingen foret med fór som er importert fra Sør-Amerika og Asia. Det betyr at de ikke har kontroll på innholdet.
- grønnsakene kan inneholde rester av pesticider, bl.a. bly som barn og spedbarn spesielt tar opp lettere enn voksne. Bly kan gi skader på hjernefunksjonen og nyere forskning har vist at bly øker risikoen for spontanfødsler og dødfødsler.
- leverpostei inneholdt bly og kadmium (tungmetaller).
- norsk storfekjøtt inneholdt rester av legemiddelet thyreostatika som har blitt forbudt pga sitt kreftfremkallende egenskaper. Dyrene spiser importert mat, som oftest soya med høyt innhold av hormonhermere.

Med andre ord får Ola Nordmann servert en daglig cocktail av sprøytemidler, tungmetaller og miljøgifter.

Derfor mener jeg det er viktig at vi gjør oss kjent med innholdet og handler bevisst.

Selv om jeg innser at det praktisk umulig å være 100% konsekvent men jeg prøver så godt jeg kan å unngå gifstoffer. Jentene får helst økologisk mat laget fra bunnen av. Egg kjøpes ALLTID økologisk og frittgående, og kjøtt hormon- og antibiotikafritt.


For mer informasjon om ren mat, sjekk gjerne bloggen min. Jeg har en utfordring gående i hele september måned på å spise så rent og naturlig som mulig. Det heter PALEOCHALLENGE. Kanskje du vil henge deg på?


0 comentarios :

Publicar un comentario