miércoles, 18 de septiembre de 2013

Svart og hvitt – med inspirasjon fra Middelhavet

Svart og hvit er alltid fargene på mine skulpturer. Skulpturene er skapt av resirkulert papir og papp – materiale med sjel, papir med skrift av forskjellige slag. Det er det som er filosofien til Paula & Arena, det som gjenspeiles i hver skulptur. “Gjenbruk av papp og papir, med gammelt innhold i dokumenter som gjenskaper livet i skulpturene .”



Papir er hovedmaterialet, men forskjellige former av papp kan også gi inspirasjon, som esker, rør og forskjellige spennende utforminger. Noen ganger kommer ideene mens arbeidet er igang. Størrelsen er uviktig, enten blir den stor, eller litt mindre. Kreativitet har ingen begrensninger. Jeg kan lage bestemte skulpturer på forespørsler, eller bare bruke inspirasjonen fra mine kunder og miljøet jeg lager den i. Fordelen med materialet jeg bruker er at skulpturene ikke veier mye. Jeg kan flytte arbeidsplassen min, om jeg vil fullføre skulpturen på stranden for å få mer inspirasjon.

Tiden det tar å gjøre et arbeide ferdig  avhenger i stor grad av været. Fuktighet, frost og sterk varme er ikke gode følgesvenner, det gjør det vanskeligere å forme pappmasjen. Samtidig må skulpturen lages i samme klima som den skal stå. Svart og hvitt kan også reagere forskjellig, og jeg må være veldig forsiktig så ikke fargene blandes, spesielt når jeg fukter materialet i vann.

Den ferdige skulpturen bør oppbevares i stabil temperatur, ikke direkte i sollys og heller ikke for fuktig luft. Det ferdig behandlede papiret er veldig slitesterkt. Det holder godt på fargene, og er et takknemlig materiale å arbeide med.

Hver skulptur er signert med en sirkel av sand, som representerer navnet mitt, og mitt forhold til stranda og sjøen, som er en av mine største inspirasjonskilder.

Jeg er takknemlig for å dele min kunst med de som besøker meg på mine utstillinger. Min neste utstilling blir på Cafê Pavarotti 4. Til 18. Oktober.  hvor jeg vil vise et lite utvalg av de 40 skulpturene som er laget. Disse er også til salgs.
Alle som har anledning er velkommen til Vernissage på Café Pavarotti fredag 4. Oktober kl. 18.00.
Paula & Arena

0 comentarios :

Publicar un comentario