viernes, 14 de marzo de 2014

FOLK JEG MØTTE PÅ VEIEN


Her vil vi, når vi treffer interessante mennesker, dele opplevelsen med dere lesere. 
Kjenner noen av dere en slik person, 
så vil vi sette pris på å få et tips.

Carmen, skreddermester og trekkfugl


Carmen er mer enn sydame. Hun er utdannet tilskjærer og skreddermester og  for noen år siden reiste hun rundt i flere land  og sydde drakter til karneval og fiestas og det var  her hun  fikk sin trening som skreddermester. Etter at hun kom tilbake til Spania jobbet Carmen i Valencia hvor hun var med og  sydde draktene til balletten. Men i dag har hun trappet litt ned og jobber bare  i sin lille systue i Benidorm. Akkurat nå syr hun kostymer til Fallas-festen og når det er Fiesta i en av pueblo´ne  på Costa Blanca, ja, så trår Carmen til der.
Jeg traff henne i Benidorm da jeg for et års tid siden skrev en artikkel om Fallas.  Vi kom i prat og  en dag da jeg  stakk innom systua hennes fikk jeg en lang interessant historie.   

Fra Benidorm til Venedig og tilbake igjen
Carmen har likt å sy helt fra hun var ei lita jente. På veggen henger noen små dukkeplagg som hun sydde da hun var seks år.(Se bildet). Da hun var ung dro hun utenlands og det skulle vise seg å være en god avgjørelse. Jeg hadde sjansen til å jobbe med noen av de beste skredderne i Venedig og Paris,  og der fikk jeg min  trening som tilskjærer og skreddermester. De årene jeg jobbet ute var utrolig lærerike, sier Carmen, og denne lærdommen tok jeg med tilbake til systua mi her.  Hennes viktigste jobber i dag er  drakter til Fallasfesten i mars, Moros og Cristianos  festene i Altea, Alfaz og Vilajoyosa. Plus finklær til kunder som skal ha noe pent.
Vi ber Carmen å fortelle om fallasklærne, de har mange symboler og forskjellige stoffer og dekorasjoner.  Det hele begynte med at en venninne hadde sett en fallasdrakt i et ukeblad og hadde falt fullstendig for denne. Så kom hun til meg og bad meg sy den. Først tegnet jeg et grunnmønster og tilpasset dette til venninnens drakt. Stoffet kjøpte vi i Valencia og det var ikke billig! Slike stoffer koster fort fra 80 til  500€ meteren og noen øvre grense finnes ikke. Til en drakt trenger du opp til 6 meter med stoff. Derfor kan stoffet til  en slik fallasdrakt fort ende opp med å koste over 3.000€.  Og tro det eller ei, - en drakt med ekstra fint stoff kan ende opp med å koste 10.000€! Da må du spise uten å søle smiler Carmen. 
Det var tolv år siden jeg sydde den første  og i alt har jeg i årenes løp sydd mer enn femti slike drakter,  sier damen og tillater seg å mimre litt!

Et komplisert mønster
Fallasdrakten består av en overdel med kort eller lang arm. Enten er denne ensfarget, eller den gjentar mønsteret i skjørtet.  Skjørtet  har blomstermotiv. Viktig er også sjalet over skuldrene og forkledet. Forkle ble brukt under husarbeidet og et finere forkle ble brukt under fiestas og på søndager. Sjalet er håndbrodert og er ofte fargerikt. Til drakten hører smykker, hodedekorasjon, og sko som passer til drakten.  Hodesmykket er ofte store kammer smidd i gull eller sølv og er veldig kostbare. Under skjørtet bærer man flere underskjørt slik at fallasskjørtet skal falle riktig.
De Valencianske bøndene, som den gangen ofte var fattige, ville kopiere hoffets drakter og derfra kommer de første fallasdraktene. Disse ble populære i senmiddelalderen og i Valencia finnes det et museum som viser drakter fra det 18.århundre. Tidligere drakter er dessverre forsvunnet, men vi kan se dem i malerier fra 16. og 17. århundre.
Arbeidet med fallasdrakter er jeg veldig glad i, forteller Carmen.  Ofte kan jeg ikke slutte, men sitter og syr til langt på natt. Kundene kan av og til være vanskelige. De er ikke alltid klar over at de ikke har  idealkropp og vil at de skal se ut som draktmodellen som de har funnet i et ukeblad. Og når de så prøver drakten og ikke ser ut som ukebladsdamen, - ja, så gir de meg skylden. Men fallasdrakten med det store skjørtet er jo ideal for tykkere typer, smiler Carmen.
Skreddermesterdamen er meget nøye med arbeidet sitt. Her finns ingen shortcuts, for hun vil at kunden skal være fornøyd med drakten. Dette blir jo  et slags kunsthåndverk, sier hun. Som vokser under hendene dine  og mens du holder på kan det  skje forandringer slik at du aldri er sikker på hva som blir sluttresultatet. 
Vi forlater systuen til Skreddermester Carmen og fallasdraktene. For tiden har hun det travelt for Fallasfesten. er jo om bare noen dager, fra 15. – 19. mars.


0 comentarios :

Publicar un comentario