lunes, 31 de marzo de 2014

Spanjol søker lykken i norsk helsevesen


Francisco Jose Acero Gallego (40)har som mange andre fra kriserammede Spania forlatt fedrelandet for å skape en tryggere fremtid for seg selv og sin familie. Nå jobber han på spreng for å lære seg norsk språk og helsevesen. Drømmen for 2014 er få en jobb hvor han kan forsørge sin familie. De venter utålmodig i den lille spanske byen Ondara i Alicante.

-Jeg savner familien min. Ja hele pakka. Når jeg snakker med min sønn på telefonen så spør han hver gang om jeg har fått jobb slik at de kan flytte hit, forteller Francisco.

I dag er det hans siste dag på Nordberghjemmet i Oslo. Her har han hatt praksisplass i to måneder som pleieassistent, og drømmen er å bli sykepleier. Tonen blant hans arbeidskollegaer er lett og ledig, og avdelingsleder Grace Akeri skryter spanjolen opp i skyene. Hun forteller at Francisco er svært motivert for å få ting til, og at han har stor stå på vilje. Andre kollegaer smiler og forteller at han er positiv og hjelpsom.
Det eneste som mangler er språket, og han har lovet å lære det raskt, sier en av sykepleierne med et varmt smil. 

Francisco virker litt brydd over all den positive oppmerksomheten, og smiler blygt. Neste uke har han fått plass på et intensivt 10 ukers kurs i norsk. Her skal han prøve å kvalifisere seg til norsk, nivå tre. Alle som jobber i pleie og omsorg må ha bestått dette kursetfor å få arbeide i bransjen, forteller han.

Norsk er viktig for å kunne jobbe i pleie og omsorg. Eldre mennesker trenger noen som kan forstå og kommunisere med dem. Francisco har foreløpig jobbet tett sammen med en hjelpepleier, og målet har vært at han skal prøve seg i norsk arbeidsliv, sier avdelingslederen.

Hun forteller at Francisco er velkommen tilbake til Nordberghjemmet etter sitt ti ukers intensive norskkurs. Da kan han få to måneder arbeidspraksis til, for så å bli vurdert som ekstravakt sier Grace.

-Jeg er veldig fornøyd. Jeg trenger en jobb så min familie kan komme hit, sier Francisco Jose Acero Gallego med et stort smil. Han forteller at mange av hans landsmenn har gitt opp drømmen om Norge og reist tilbake til Spania. Han derimot har bestemt seg for å bli, koste hva det koste vil.

Så tv-program om Norge i Spania

For noen år siden så Francisco et tv-program om Norge. Han syntes nordmenn så ut som de var et hyggelig folkeslag, og naturen var flott. Der var også lite kriminalitet kom det frem av programmet. 

-Jeg er en impulsiv person, og bestemte meg for at hvis jeg noen gang ble arbeidsledig skulle jeg flytte til Norge. Ja nå er jeg her, sier Francisco og ler. Han snakker imponerende bra norsk etter kun åtte måneder i Norge. Norsken har han han lært ved å sitte på biblioteket og oversette bøker og hefter om yrker i Norge. Han gikk også norskkurs i Spania, men hevder at der lærte han lite. Om nordmenn er så vennlige som tv-programmet ga uttrykk for vet han ikke. 

-Jeg har ingen norske venner og nordmenn er vanskelig å bli kjent med. Alle er veldig hyggelige på jobb, men det er ingen som ber en med seg hjem, eller som gjør noe sammen etter arbeidstid, sier han litt forundret.

Tror på en fremtid i Norge

Francisco har ikke tenkt seg tilbake til Spania, og forteller at han er sint på spanske politikere. Han mener de har ødelagt landet. 
Nå vil de fikse landets problemer med spanjolene sine penger. Strøm, skatt, bensin, ja alt er blitt dyrere. Det er skammelig, sier han med et sukk.

Franciscos opphold i Norge er ikke blitt slik han hadde tenkt. Familiefaren ville først jobbe og så studere, men nå er det blitt motsatt. 

-Det er vanskelig i begynnelsen, men jeg tror fremtiden blir bra, sier Francisco optimistisk. Fjorten år i bygningsbransjen ligger bak han, og fremover ser han muligheten til et nytt liv.

BT: Francisco Jose Acero Gallego vil satse på en bedre fremtid i norske helsevesen. Tv: Maivor Berg og Francisco Acero Gallego.

BT: Francisco Jose Acero Gallego håper hans familie snart kan komme til Norge og oppleve norske årstider.

0 comentarios :

Publicar un comentario