viernes, 14 de marzo de 2014

bokanmeldelsen

Verdt å dø for

Jack Reacher er på vei til Virginia, men tar en stopp i Nebraska. Allerede første kveld kommer han i klammeri med den mektige Duncan-familien, som terroriserer bøndene i fylket ved hjelp av frykt og vold. Duncan-klanen smugler «varer» som ikke tåler dagens lys, og frykter at Reacher skal blande seg opp i deres saker. De må bli kvitt den brysomme fremmedkaren for enhver pris – men alle som kjenner Jack Reacher, vet at det er en umulighet.
Hva skjer i fredelige Nebraska, som det kan være verdt å dø for?

«Den som kan legge fra seg Verdt å dø for etter bare noen sider, burde de ikke lese thrillere i det hele tatt!» – Independent

“… den tenkende manns actionhelt, suveren butt-kicker og den smarteste fyren i klassen” —The Seattle Times

“Det er vanskelig å tenke seg et menneske som ikke vil la seg begeistre av denne Robin Hoood-historien om rettferdig hevn»

Lee Child

Lee Child, egentlig navn Jim Grant, (født 29. oktober 1954 i Coventry, England) er en engelsk forfatter.
Child studerte juss i Sheffield. Etter eksamen begynte han imidlertid å arbeide i fjernsyns-produksjon. Han var i nesten tyve år ansatt i Granada Television, og jobbet blant annet med tv-serier som Brideshead Revisited, Jewel in the Crown, Prime Suspect og Cracker. Da han mistet jobben på grunn av en omorganisering bestemte han seg for å forsøke seg som forfatter.
I 1997 debuterte Child med thrilleren Killing Floor, den første i en serie med den tidligere militærpoliti-mannen Jack Reacher i hovedrollen. Childs senere bøker følger Reacher på hans vandringer i USA. Child har mottatt en rekke priser for sitt forfatterskap. I 2013 ble han belønnet med britiske Crime Writers’ Associations høyeste utmerkelse, The Diamond Dagger for et kriminallitterært forfatterskap av særlig høy kvalitet.