lunes, 31 de marzo de 2014

bokanmeldelsen

SØNNEN

Jo Nesbø introduserer  et helt nytt Oslo-univers i romanen Sønnen. Korrupsjon og organisert kriminalitet er kreftene bak de store dramaene, enten de utspiller seg på Politihuset, i Rådhuset, på snuskete hotellrom i kvadraturen eller blant dopselgerne langs Akerselva. En Skandinavisk The Wire, i et forstørret hyperrealistisk Sin City-Oslo.

Narkomane Sonny Lofthus har sittet i fengsel siden han var atten og finansierer forbruket  ved å sone for andres forbrytelser. Han har magiske hender og får medfanger til å bekjenne sine synder. Han har særstatus blant de innsatte. Sonnys avdøde far, Ab Lofthus, var politimann. Når Simon Kefas, en nær venn og tidligere kollega av Ab, dukker opp, er det for å etterforske et drap som knyttes til Sonny. Men Sonny rømmer, og han har mye å hevne.

Sønnen er en thriller som på ny viser Nesbøs mesterklo. Nok en gang skildrer han et Oslo i noir-toner, og i kulissene danser kommunepolitikere, næringsliv, politi og domstoler med de mektige som loven ikke gjelder for. Samtidig dreier romanen seg om velkjente Nesbø-temaer som far-sønn, lov-rettferdighet, hevn-urett og skyld-soning, og selve navet i beretningen om Sonny er en sterk kjærlighetsfortelling.

Jo Nesbø

Jo Nesbø (født 1960) er utdannet finansanalytiker og siviløkonom ved Norges Handelshøyskole i Bergen, og han har jobbet som både journalist og megler ved siden av å være vokalist og låtskriver i rockegruppen «Di Derre». Nesbø debuterte som forfatter med kriminalromanen Flaggermusmannen i 1997 med politietterforskeren Harry Hole som hovedperson. Siden har det kommet ytterligere ni bøker med Harry Hole i hovedrollen, fire barnebøker om Doktor Proktor, i tillegg til andre enkeltstående utgivelser.