Det finnes folk som gjerne kjøper det gamle bilvraket ditt for et par hundre euro. Men, vær forsiktig, det kan koste deg svært dyrt.
Lurendreierne setter bilen i nærmest kjørbar stand og kjører fortsatt rundt med bilskiltet som står i ditt navn. Dermed står du økonomisk ansvarlig for alle forseelser og lovbrudd som føreren av bilen med dine skilter begår. Det forteller bilmekaniker og verkstedeier Steve Mulhall. Han er engelskmann, men har bodd og drevet bilverksted i Spania i mer enn 25 år. – Dersom du skylder penger, som følge av bedraget, kan trafikkmyndighetene gå inn å fryse dine spanske bankkonti, og det eneste som kan renvaske deg er en kostbar rettsprosess, forteller Steve.
Bruk et autorisert bilverksted
Levér heller bilen til et autorisert bilverksted. De kontakter ett av de få firmaene, som vraker biler her i området, og sørger for at du får en kvittering på at bilen er vraket. Du må ikke regne med å få penger for vraket. Men navnet ditt og bilskiltet blir slettet fra registeret – derfor vil du ikke risikere svindyre overraskelser.
Laber EU-kontroll
Steve er ikke særlig imponert over den spanske EU-kontrollen. Den stiller ikke så strenge krav som det den britiske kontrollen gjør. Han vet det fordi han tidligere har jobbet med EU-kontroll av biler i England. – Men når det gjelder tilhengere til trailere, har Spania svært streng kontroll, sier Steve. For det første krever Spania at hengeren er produsert av et autorisert firma. Deretter er det bare offentlig godkjente firmaer som kan sørge for at hengeren blir forsvarlig festet til førerhuset. Til slutt må traileren også EU-godkjennes. – Denne kontrollen er mer omfattende enn det som er tilfellet i England, sier Steve.
Bildilla
Steve vokste opp på en gård i England, og allerede som 10-11 åring var han svært fascinert av alt som hadde motor – enten det var gressklippere, motorsager eller biler. I 12 års alderen lærte han seg å kjøre bil, og fartet rundt på gården. 17 år gammel kjørte han sitt første billøp med en Morris Mini - siden ble det utallige billøp på ham. Fortsatt skrur han på biler og vurderer om de fortsatt har noe på veien å gjøre. For tiden holder han blant annet med på å restaurere en Morris Mini for en venn av seg, og det er med ømhet i blikket han viser fram bildet fra det første billøpet han deltok i.
Det er all grunn til å tro at Steve vet alt det som er verdt å vite om biler.
0 comentarios :
Publicar un comentario