
I 1530 årene var både Spania og andre land ved Middelhavet alvorlig truet både av tyrkerne , som ønsket å utvide sitt rike vestover, og av piraten Barbarroja, som var en alvorlig trussel for alle kystområdene, ikke minst for Italia og Spania. Tyrkerne ville hevne seg etter ydmykelsen i Ungarn og tapet mot den italienske admiralen Doria i Grekenland. Det var ikke greit for keiser Karl med sultanen Soliman og tyrkerne som presset vestover på en ene siden, og piraten Barbarroja, Solimans kompanjong, på den andre siden som var en alvorlig trussel for kyst strekningene like fra Messina stredet til Gibraltar.
Hverken byer eller utkantstrøk kunne føle seg trygge, ikke en dag kunne de sette seg til bordet og spise i ro og fred, aldri kunne de legge seg om kvelden og stole på en fredelig natt. Alt dreide seg om å styrke forsvaret, bygge nye borger og forsvarsverk, og om mulig sette opp nye, sterke kjettinger tvers over havnen så piratene ikke skulle komme inn til kystbyene. De måtte kort sagt være i full alarmberedskap til enhver tid. Mange mindre puebloer ble til og med forlatt for godt av frykt for den forhatte piraten og hans folk. Dette var rene skjære krigen, og ikke bare angrep fra tilfeldige og kamplystne pirater. Selv ikke Venedig kunne lenger føle seg trygg selv om de hadde erklært seg nøytrale, og både nye og gamle båter lå klare til å lette anker på kort varsel så snart ryktet gikk om at den forhatte Barbarroja var i nærheten. Det var i det hele tatt en uholdbar situasjon, og resulterte i at Keiser Karl V (kong Carlos I i Spania) bestemte seg for å knekke denne banditten en gang for alle, koste hva det koste ville.
Dermed satte han i gang! Ingen ting skulle overlates til tilfeldighetene, han ville selv styre forberedelsene og oppbyggingen av en skikkelig angrepsflåte, ingen ting skulle det spares på - nå skulle Barbarroja til pers, og keiseren selv ville være med i angrepet om det så skulle koste ham livet! I løpet av hele året 1534 ble nye båter bygd i tillegg til de han fikk samlet fra hele imperiet. Roerne til galeiene var de forhatte protestantene fra Tyskland, fire stykker per åre, og med jernlenker på bena slik skikken var. De fleste båtene ble samlet under admiral Doria i Barcelona, mens resten ble samlet syd i Malaga under offiseren Bazan. Båtene ble rikelig utstyrt med både ammunisjon, mat og drikke. Ingen ting ble overlatt til tilfeldighetene, og som kronen på verket lot keiserne bygge sin egen praktfulle båt, med sete under en baldakin av fløyel, vakkert dekorert med religiøse motiver. Ingen skulle tvile på hvem som var hovedpersonen under de forestående kamper der sør ved Tunis. Det skulle være unødvendig å nevne at alt dette kostet en hel formue, og at pengene skrev seg fra kjeltringen Pizzarros røvinger i Peru.
I juni var alt klappet og klart, og allerede den 14 lettet de anker med kurs for Tunis, under hurrarop, jubel og begeistring fra folkemengden som hadde møtt fram for å se dem vel avgårde. En mektig armada var det da også som forlot havnen i Sardinia, med sine 74 galeier, 300 seilskip og 30 000 mann. Det måtte ha vært litt av et syn! Endelig skulle de ta knekken på den forhatte piraten.
Etter en måneds beleiring oppnådde de en bresje i forsvarsmuren, og etter blodige kamper med tap av mange menneskeliv inntok de borgen og seieren var sikret. Stor var deres forundring da de blant ruinene fant mengder av kanon ammunisjon merket med den franske lilje. Det var en kjent sak at forholdet mellom kong Frans I i Frankrike og kong Carlos I i Spania ikke var det beste, men dette hadde de ikke ventet likevel.

0 comentarios :
Publicar un comentario