I dette nummeret skal vi se litt på hovedreglene om forbrukerens rettigheter i møtet med flyselskaper når store forsinkelser eller kanselleringer oppstår. De fleste har nok vært i en slik situasjon, og vet hvor frustrerende og kaotisk situasjonen kan oppleves. Da er det greit å ha klart for seg hvilke rettigheter man egentlig har, fordi du kan ikke forvente at flyselskapene frivillig og uoppfordret skal gi deg det du har krav på (dessverre).
Regelverket finnes i praksis i EU-forskriften CE no. 261/2004. Reglene gjelder for alle flyvninger ut av eller inn i en flyplass som ligger innenfor EØS-området. Juridisk sett deler regelverket inn i 3 typetilfeller: 1) Du blir nektet ombordstigning pga. overbooking. 2) Flyvningen er mer enn 2 timer forsinket. 3) Kansellering av flyvningen.
I alle tre tilfeller eksisterer det rett til en normert erstatning i størrelsesorden 250-600 euro pr. passasjer (størrelsen avhengig av hvor lang flyvningen er). Denne erstatningen er et «plaster på såret» som du har krav på i tillegg til ren utgiftsrefusjon, tilbakebetaling av flybilletten, mat, drikke osv. I prinsippet stenger ikke disse reglene for krav om ytterligere erstatning hvis man mener å reelt sett ha tapt enda mer penger, men ytterligere erstatning kan bare kreves i de ordinære domstoler. Når man tar stilling til passasjerenes rettigheter, må hendelser og avvik på reisen måles opp mot den reisekontrakten du har inngått med flyselskapet (grunnleggende sett at de skal ta deg fra A til B på visse tidspunkter).
Ad. 1 - overbooking: Flyselskapet er pliktig til å forsøke å finne passasjerer som frivillig godtar å fly på et annet tidspunkt. Hvis man likevel må nekte ombordstigning til passasjerer, har selskapet rett til å gjøre dette. Hvis passasjeren ikke godtar å bli stående igjen og ønsker å heve kontrakten med flyselskapet, skal flybilletten tilbakebetales, og omkostninger med reise fra flyplass tilbake hjemstedet mm. dekkes. Hvis han godtar å ta et senere fly via ombooking, har han krav på forpleining om dette tar mer enn 2 timer. I begge tilfeller har passasjeren krav på den den normerte erstatningen på inntil 600 euro.
Ad. 2 - forsinkelse: Ved forsinkelser utover 2 timer har passasjerene krav på forpleining. Hvis forsinkelsen medfører overnatting, er selskapet pliktig til å stille hotell til disposisjon. Ingen passasjer skal måtte godta å sove på flyplassen. Hvis forsinkelsen er på over 4 timer (tidsgrensen er noe avhengig av flyvningens lengde), utløses i tillegg retten til den normerte erstatningen på inntil 600 euro. Hvis forsinkelsen varer utover 4 timer kan du også velge å heve kontrakten, og i tillegg til normerstatningen få tilbakebetalt flybilletten + utgiftsrefusjon for reise til/fra flyplassen.
Ad. 3 - kansellasjon: Selskapet har de samme plikter her som under pkt. 1 og 2, og passasjerene de samme rettigheter. Dette vil i praksis si at du ved kansellering av flyvningen har krav på en erstatning som plaster på såret. Du har videre krav på utgiftsrefusjon, eventuelt at et akseptabelt reisealternativ stilles til din disposisjon. Hvis flyselskapet har informert deg mer enn 2 uker før kanselleringen, og gitt deg et reelt alternativ, har du ikke krav på den normerte erstatningen.
Unntak fra reglene finnes alltid. I dette tilfellet er unntaket flyselskapene ofte forsøker å forsvare seg med, en regel fra retspraksis som sier at hvis kanselleringen/forsinkelsen skyldes «ekstraordinære omstendigheter» som selskapet ikke kunne ha unngått uansett hvor gode rutiner de hadde hatt, så er det ikke grunnlag for erstatningskrav fra passasjerene, eventuelt at disse reduseres til halvparten. Det er en tendens hos selskapene til å forsøke å skyve «alt mulig» inn under dette unntaket.
Klager må først fremmes til flyselskapet. Hvis du ikke får medhold der, fremmes kravet innenfor forvaltningssystemet ulike steder avhengig av landet reklamasjon fremmes. I Norge er det hos Transportklagenemda og i Spania er det Agencia Estatal de Seguridad Aérea (AESA). Krever man erstatning utover reglene i EU-forskriften, må ordinært søksmål tas ut og vanlige regler om bevis osv. vil bli anvendt.
Høsten er over oss, selv om vi foreløpig ikke merker den så godt her i Alfaz del Pi. BIFROST ADVOKATER ønsker uansett både nyankomne og veteranene velkommen tilbake i varme og deilige Spania, og vi ser frem til en flott høst og en skyfri vinter.
0 comentarios :
Publicar un comentario